Vi vender EU-undervisningen på hovedet og giver magten til eleverne. Når beslutningsprocessen er på skemaet, skal eleverne selv agere politikere der skal forhandle. Du kan få en af DEOundervisnings rollespilseksperter ud på din skole, hvor eleverne skal forhandle klimamål. Vores spil kan spilles af mellem 55 og 110 elever og varer 5 lektioner á 45 min. Spillet kan enten foregå som optakt til et større forløb om EU, være afslutning på et EU-forløb eller fungere som en temadag om EU. Vi kommer ud i hele landet og spiller spillet samme med jer og jeres elever.

Verden står overfor store klimaudfordringer og klodens gennemsnitstemperatur må ikke stige med mere end 2 grader ifølge Paris-aftalen. Der er derfor kaldt til topmøde i EU, hvor medlemslandenes ledere er samlet for at vedtage nye klimamål for år 2030.

Eleverne skal tage stilling til, hvor meget de vil reducere deres CO2-udledning, hvor meget de vil have at deres energi skal komme fra vedvarende energikilder samt hvor meget de vil investere i en grøn investeringsfond.

Spillet om klimaudfordringerne giver viden om, hvordan EU-samarbejdet fungerer, hvilke interesser og ressourcer de forskellige lande har og giver klare oplevelser af, hvad kernen i EU’s udfordringer består af. Eleverne engageres i realistiske problemer og forhandlinger i EU og anspores til at søge løsninger og fremlægge faglige analyser.

Eleverne får roller som repræsentanter ti forskellige medlemslande, for interesseorganisationer som NOAH- friends of the earth og European Automobile Manufacturers Association og klimaeksperter fra FN’s klimapanel og Copenhagen Consensus. Grupperne har forskellige og indimellem modstridende ønsker til forhandlingerne. En sidste gruppe elever er journalister, som dækker forhandlingerne i løbet af dagen ud fra forskellige perspektiver og slutter dagen af med at afholde et pressemøde.

Programskitse for spildagen

TidsforbrugProgrampunkt
20 minVelkomst og introduktion
Eleverne sætter sig ved deres gruppeborde, der hver er markeret med et skilt.
Spillelederen (Donald Tusk) byder velkommen og gennemgår dagens program.
70 min1. session: Ekspertpanel informerer om global opvarmning
I den første session får vi styr på videnskaben. De tre ekspertgrupper og fire interessegrupper researcher og forbereder et oplæg på 1-2 minutter hver. Efter oplæggene skal særlige rådgivere og journalister stille spørgsmål.
Forberedelse ca. 40 min. og præsentationer + Q&A ca. 30 min.
75 min2. session: Ministerrådsmøde om EU’s klimamål for 2030
Fra ord til handling. Statslederne skal i samspil med miljøministrene og de to rådgivere forberede et forhandlingsudspil til EU’s klimapolitik. Hvor meget vil deres land reducere CO2-udledningen og hvor meget vil de investere i vedvarende energi?
Forberedelse og lobbytid ca. 30 min. og forhandling ca. 45 min.
40 min3. session: Pressemøde om dagens resultater
Presserådgiverne og eksperterne holder et pressemøde, hvor hver gruppe på 1 minut evaluerer dagen set fra deres lands synspunkt. Herefter vil først pressen og siden de øvrige tilstedeværende stille kritiske spørgsmål til dagens forløb.
Forberedelse ca.10 min. Pressemøde ca.30 min.
10 minAfslutning og evaluering.

 

Få DEOundervisning ud på din skole!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Telefon: 22 33 87 77